قصه درباره اسراف نکردن

یکی بود یکی نبود. یه مریم کوچولو بود که خیلی دختر خوب و مهربونی بود. همیشه کارهای خوب می­کرد اما بچه ها یه مشکلی داشت اونم این بود که خیلی اسراف می­کرد. لابد می­پرسید اسراف یعنی چی؟ الان براتون میگم:

یه روز مریم کوچولو بعد از اینکه حسابی با دوستش بازی کرده بود اومد خونه و دید مامان خوابه. مریم کوچولو رفت تو آشپزخونه و یک لیوان آب برای خودش ریخت. یک کم از آب را خورد و بقیش را می­خواست دور بریزه که تلفن زنگ زد. مریم یه سیب برداشت و یه گاز بهش زد و دوید تلفن را برداشت و بعد از صحبت با تلفن سیب را که فقط چند تا گاز زده بود کنار لیوان گذاشت . می­خواست بره بخوابه که ناگهان صدایی شنید.

-واااای کمک.....کمکم کنید .یکی به دادم برسه من نمی­خوام از بین برم.

مریم به اطراف نگاه کرد و گفت: کی بود؟ مامان که خوابه.شاید صدا از بیرون میاد برم بخوابم.

ناگهان صدای دیگه­ای بلند شد و گفت : کمک به منم کمک کنید. من نمی خوام مثل دوستام دور ریخته شم. واااای اون روزی که از درخت چیده شدم اصلا فکر نمی­کردم یه همچین بلایی سرم بیاد.

مریم تا این صداها را شنید با خودش گفت: انگار صدا داره از تو آشپزخونه میاد!!

آب به سیب گفت: تو را هم می­خواد مثل من دور بریزه؟؟

سیب گفت: بله و شروع کرد به گریه کردن.

مریم به آشپزخونه اومد و دید آب و سیب در حال صحبت کردن با هم هستند. با تعجب گفت: مگه شما می­تونید صحبت کنید؟؟!!

سیب با اخم گفت: بله می تونیم.

مریم گفت: برای چی گریه می­کنی؟

سیب گفت: تو نباید ما رو اذیت کنی.

مریم که خیلی دختر مهربونی بود گفت: من!!!! من شما رو اذیت میکنم؟؟!!! من با همه مهربونم چون می­دونم خدا مهربونی رو دوست داره.

آب گفت: اگه با همه مهربونی پس چرا داری مارو اسراف می­کنی؟ مگه نمی­دونی خدای مهربون اسراف رو دوست نداره؟

مریم گفت: چی اسراف!!!! اسراف یعنی چی؟؟

سیب گفت: یعنی همین که به من یه گاز زدی و می­خوای منو دور بندازی. تو می­دونی من نعمت خدا هستم؟ خدا جون من رو به شما داده تا کامل بخورید و با خوردن من شاد بشید من خیلی مفیدم. اما تو فقط به من یه گاز می­زنی و من رو دور می­ندازی مثل بقیه­ی دوستام. خودم دیدم یکیشون رو چند تا گاز زدی و تو سطل انداختیش.

مریم گفت: خب من دیگه دلم سیب نمی­خواست به خاطر همین تو سطل انداختمش.

آب گفت: می­دونی کشاورز مهربون چه­قدر زحمت کشیده که این سیب به دست تو رسیده؟ اگه یه کم خوردی و دیگه دلت نخواست بذارش تو یخچال و بعدا دوباره بخور. آخه اسراف کار خوبی نیست.

سیب به مریم گفت: مریم من رو دور نریز. من دوست ندارم بگندم. دوست دارم کامل خورده شم و برم توی بدنت و به بدنت نیرو بدم تا بهتر بازی کنی.

آب هم گفت: منم دوست ندارم برم تو فاضلاب. دوست دارم حالا که سالم و تمیز هستم توی بدن آدم­ها برم و تشنگی آنها را از بین ببرم. به من کمک کن اسراف نشم و دور ریخته نشم. اگه این کارو بکنی خدا هم خوشحال میشه.

مریم کمی فکر کرد و گفت: من نمی­دونستم اسراف یعنی چی؟ نمی­دونستم کار بدیه. حالا فهمیدم. شما درست می­گید من نباید نعمت خدا رو دور بریزم . من اشتباهکردم ببخشید.

سیب با خنده گفت: آفرین به تو. خدای مهربون تو قرآن گفته: کلوا واشربوا و لا تسرفوا یعنی بخورید و بنوشید ولی اسراف نکنید. اگر اسراف نکنی و نعمت­های خدا رو درست استفاده کنی خدای مهربون خیلی خوشحال میشه دختر خوب.

مریم خندید و گفت: خیالتون راحت دیگه این کار رو نمی­کنم. سیب و آب هم بسیار خوشحال شدند و شروع به خندیدن کردند.

حساسیت امام بر اسراف

روزی حضرت امام در حال رفتن به حسینیه برای ملاقات با مردم بود. جمعیت زیادی هم جمع شده بود. آقایان توسلی و انصاری و چند نفر دیگر هم در حیاط بودند. حضرت امام تا نزدیکی در حسینیه رفت و به یکباره به اتاقش نگاه انداخت و دید که لامپ اتاق روشن است. از دم در حسینیه برگشت، به سمت اتاقش رفت، لامپ را خاموش کرد و دوباره به سمت حسینیه به راه افتاد

 

اقدامات ساده برای کاهش هزینه برق

همین اقدامات ساده میتواند تا ۵۰٪ بله تا نصف هزینه های برق شما را کاهش دهد.

آیا می دانید طول عمر لامپ های کم مصرف هشت برابر بیشتر و مصرف آنها پنج برابر کمتر از لامپ های معمولی است ؟!
*
استفاده از لامپ های کم مصرف ، روشی مفید برای کاهش هزینه های مالی خانواده است .
*
از استفاده مکرر از توستر و مایکروفر تنها برای گرم کردن حجم بسیار کم مواد غذایی خودداری کنیم .
*
قبل از روشن کردن جارو برقی ؛ لوله های آن را کنترل کنید تا گرفتگی نداشته و باعث هدر رفتن انرژی نگردد.
*
در هنگام استفاده از وسایل سرمایشی ، پس از حمام کردن از باز گذاشتن در حمام ، خودداری کنیم . گرمای حمام را کولر اگر بخواهد خنک کنید پول زیادی روی دستتان می گذارد.

و از همه مهمتر : دستهایتان را به خاموش کردن چراغ اضافه عادت دهید.

و از همه مهمتر : دستهایتان را به خاموش کردن چراغ اضافه عادت دهید.

*با از بین بردن برفک های یخچال ، به سرمایش بهتر و بیشتر آن کمک کنیم .
*
یادمان باشد ، در ساعات اوج مصرف ، کمترین استفاده را از وسایل برقی داشته باشیم .
*
کولر گازی تان را در مسیر باد قرار بدهید تا منزل شما را بیشتر خنک کند .